Monday, May 10, 2010

Bermulalah sebuah monolog...

Assalamualaikum..

Berguru Dengan Kehidupan.

Anda pernah dengar ungkapan tersebut? Jika anda penah membaca Nota Hati Seorang Lelaki, catatan Pahrol Mohd Juoi, pasti anda telah memahami apa yang sedang saya maksudnya.

Apa yang anda harapkan dari sebuah blog?

Apa pula anda hajatkan dari seorang blogger seperti saya?

Jika anda mengharapkan ilmu, lebih-lebih lagi ilmu syariatullah, mungkin bukan di sini tempatnya. Ya, saya bukanlah seorang Faqih yang mampu mengajar anda tentang rukun-rukun solat, puasa dan wuduk. Malah bukan itu tujuan saya di sini.

Saya cuma seorang hamba yang bermonolog. Berfikir tentang kehidupan yang saya tempuhi, berzikir kepada Tuhan yang mencipta kehidupan tersebut.

Anda rasa Allah menciptakan manusia dan kehidupan dengan tujuan yang sia-sia?

Anda silap.

Di sana anda hikmah dan ibrah buat si mukmin yang berfikir dan berzikir.

Jika anda merasakan saya seorang yang celik, maka anda berhak untuk berguru dengan kehidupan yang saya lalui. Dan jika anda merasakan saya seorang yang buta, anda juga berhak untuk mempergurui diri saya yang tempang dalam melalui kehidupan. Hakikatnya, kehidupan ini adalah pelajaran dan ujian.

Selamat berkenalan dan selamat membaca.

No comments:

Post a Comment