Wednesday, May 12, 2010

PreJUDIS yang mengundang KUDIS

Ah, pening saya memikirkan masalah hati orang Melayu ni. Heh, walaupun saya Melayu juga. Sama je la, jangan kata orang je..

Situasi 1

Seorang rakan saya kebelakangan ini moyok je mukanya (Kamu panggil apa ya kalau muka masam?). Ntah apa la masalah yang dipendam. Pulak tu tak bertegur dan meluah masalah kepada sesiapa.

“X marah Y sebab tak hantar lagi kertas kerja tu pada Encik Rosli. Padahal saya sendiri dan bincang tentang kertas kerja tu dengan Y dan Encik Rosli..”, seorang kawan saya, Z merungut. Z juga menjadi mangsa ‘bencian’ X kerana dituduh tidak membuat kerja bersama Y.

‘X’ yang dimaksudkan dalam cerita tersebut ialah kawan saya yang moyok tu la. (moyok/monyok? ntah..)

Hmm..

Situasi 2

Seorang rakan (saya namakan A) mengadu, rakan biliknya (B) sekali lagi tidak bertegur dengannya. Tanpa sebab. Aish..

Beberapa hari kemudian, baru dia mendapat tahu, rakan sekelasnya, C sekali lagi bermasalah dengannya. Ntah sebab apa yang membuatkan si C memusuhinya.

Kebetulan, si B berkawan rapat dengan si C. Lalu, si B turun ‘membengangi’ si A kerana si C ‘membengangi’nya.

Si A berasa keliru, kenapa beliau sering dimusuhi, sedangkan beliau tidak pernah diberitahu sekiranya beliau berperangai buruk.

Dan apa alasan kukuh si B untuk turut menjauhkan diri dari si A?

Hoish..

Masalah orang Melayu

Melayu je ke? Ntah, saya rasa saya jumpa masalah ni dalam masyarakat Melayu je. Mungkin sebab saya bergaul dengan oranga Melayu je..

Apa masalahnya?

Prejudis.

Bersangka buruk.

Akhirnya? KUDIS.

Cuba anda fikirkan, adakah kedua-dua masalah yang saya sebutkan tadi akan wujud sekiranya dimanfaatkan KOMUNIKASI?

Bertanya.

Berdialog.

Meluah.

Saya fikir, tak mungkin berlaku masalah.

Fikirkan, sekiranya si X bertanya si Z secara bersemuka, adakah masalah tersebut akan berlaku? Sekiranya si Z betul-betul tidak buat kerja, tidak bolehkan si X menasihatinya?

Masalah orang Malayu, suka membuat persepsi awal. Tanggapan. Prejudis. Akhirnya Kudis.

Fikirkan juga, apa masalah si B kepada teman biliknya, A? Adakah semata-mata jika si C memusuhi A, si B juga perlu turut memusuhinya? Apakah salahnya jika si B bertanya dahulu kepada A tentang dakwaan si C? Kenapa mudah sekali merosakkan hubungan semata-mata sebab yang kita sendiri tidak pasti

Jawapannya, kerana kita Melayu.

Ya, kita lebih suka membuat tanggapan sendiri, membina persepsi buruk, menimbulkan prejudis. Semuanya berlaku kerana kita bukan manusia yang suka bertanya dan mengambil tahu. Malas berkomunikasi.

Oh, jika anda membaca entry ini, fikir-fikirkanlah.. Adakah anda termasuk dalam kategori Melayu yang saya maksudkan?

No comments:

Post a Comment